Paranöts bollar; en riktig selen bomb!

Jag har suttit mycket i det sista och räknat på vad jag har fått i mig och hur jag ska äta för att fylla på mitt dagliga vitamin och mineral behov.
 
Första kombon jag har gjort denna gång är följande:
 
 
  • 250 g spenat
  • 250 g blåbär
  • 10 dadlar
  • 10 bananer
  • 60 g paranötter
  • 4 dl broccoli juice
Totalt blir det 2484 kcal, 71% kolhydrater (414,3g), 19 % fett (49,4g) och 10% protein (55,5g). Alla vitaminer och mineraler utom D-vitamin som solen eller några piller (nu när det inte finns någon sol, haha) får fixa, B12... hmmm... har följt olika debatter om jut B12 och vet själv inte vilken fot jag ska stå på gällande just det. Men som det är just nu tar jag inge kosttillskott för det utan tänker kolla upp mina v'ärden en gång per år och se vad dom säger.
 
Men, paranötter och dadlar är klart gott bara som det är men jag valde att piffa till dem lite genom att göra mumsiga bollar av dem.
 
 
Paranötsbollar ca 10 st
  • 60g blötlaggda paranötter
  • 3 st dadlar
  • 1krm kanel
  • 1krm kardemumma
  • ca 1 msk kanel att rulla bollarna i
Mixa samman de 4 första ingredienserna, använd en tesked för att göra bollar som du rullar i kanel.
 
Hela satsen blir 540kcal, 9,5 g protein, 32,6 g kolhydrater, 40,1 g fett, 78% (31,4µg) av det daglig behovet av selen.
 
Och, inte att förglömma så sakar dom ju helt underbart!
#1 - - Anneli:

Hej! Jag har precis börjat titta lite på raw food och hittade din blogg. Väldigt kul :) Dessa bollar ser väldigt goda ut. Blev nyfiken och undrade hur räknar du ut hur mycket du får i dig? Det tycker jag är det svåraste.

Ta hand om dig!
Kram /Anneli

Svar: Hej! Vad kul att du hittade hit=) Jag använder mig av forumet www.dumbell.se där kan jag lägga upp dag för dag vad jag äter, hur jag tränar mm. Man kan vara anonym om man vill så att ingen kan se ens sida eller vara öppen så att adra kan få se. Den tycker jag funkar super! Hoppas att du tittar in fler ggr =) //Rebecca
Ett renare liv