Vegan lox. Gravad lax/Smoked salmon (Swe and Eng)

(english below)
 
 
 
Asså gravad lax. Det var verkligen en av de sakerna jag hade absolut svårast att ge upp som vegan. Men med tanke på alla hälsoriskergifter och inte minst kvicksilver som finns, och inte ska man tro att ekologiskt odlad fisk är så mycket bättre, så blev det tillslut ett enkelt val att sluta. Men det som har motiverat mig mest av allt är tanken på hur vi människor (som "överlägsen" ras) väljer att behandla liv. Som man brukar säga: "är man stor måste man vara snäll". 
 
Men smaken, visst kan man sakna smaken. Smaker har så mycket med minnen och kultur att göra, det är därför jag är så över lycklig av att ha hittat detta recept. Orginal receptet hittade jag här
Har man svårt att hitta misopasta så kan man köpa tex Blue dragon's misosoppa och använda misopastan från en portion soppa.
 
Så, detta behöver du:
  • 2 stora morötter
  • 2 msk misopasta el ett paket misosoppa (som jag skrev ovan)
  • 1 tsk liquid smoke (brukar finnas att köpa bland BBQ såser och soja)
  • 7,5 dl vatten
  • 1 nori ark (det man brukar använda för att göra sushi)
Skala och skiva morötterna i långa strimlor. Jag använde en grönsaksskalare med lite taggar så att det blir lite struktur och ränder så att morötterna verkligen ser ut som lax.
Lägg morötterna i en ungssäker form.
Mixa de övriga ingridienserna till en buljong. Häll detta över morötterna och täck över med aluminiumfolie.
Tillaga i ugnen på 200grader i ca 10-20 min, och sedan på 100grader i ca 45-60min. Man vill att morötterna ska bli mjuka och inte allt för krispiga.
 
Ta ut morötterna ur ugnen häll över buljongen som är kvar i en behållare och spara (denna kan man nämligen göra en super mumsig fisksoppa på, mer om det en annan dag), lägg morötterna i en behållare å låt den svalna en stund i kylen.
 
Nu till själva "gravningen". Detta är en kryddblandning som inehåller:
  • 1/2 tsk vitpeppar
  • 1 msk salt
  • 1 msk strösocker
  • Du kommer också att behöva lite dill, jag använde hackad, fryst dill
Så, blanda vitpeppar, salt och socker till en kryddblandning, du kommer säkert inte att använda allt, men bättre det blir lite för mycket blandat än för lite.
Nu så ska du lägga morötterna i en ny (eller smma) behållare igen. Varva morot, kryddor och dill i flera lager, låt sedan stå några timmar i kylskåp. Om du skulle ha råkat "krydda" el rättare sagt saltat lite för mycket så kan du alltid bara ta ut dina lox bitar och skölja av dem i ett durkslag.
 
Servera loxen på bagle tillsammans med Oatly's påMackan (typ som creame cheese), i soppa, el varför inte på kommande påskbord. 
 
Bon appétit!
 
 
 
Vegan lox. I used to love salmon befor I vent vegan, and it was also one of the things that I had the hardest to give up. But concidering all the health risks, toxins and mercury in salmon it was an eazy choice. But mostly of all, it was the notion on how we (superiour) humans choose to treat life, like they say "if you ar big you have to be kind".
 
But of corse, I miss and have missed the taste. 
 
So, I found this recepie from Vegetarian Gourmet, and with a small adjustments I made it my own. I wanted the lox to tast more like marinated salmin or "gravad lax" as we say in Swedish.
 
So, for the lox you need:
  • 2 Carrots
  • 2 Tbsp. Miso Paste (or on portion of Blue dragon's Misosoup)
  • 1 Tsp. Liquid Smoke (find it next to the BBQ sause and/or soy sause in the supermarket)
  • 3 cups (7,5 dl) Water
  • 1 Sheet Nori (the wrapers you use when making sushi)
Peel and slize the carrot in to thin slizes, I use a peeler with some rough edges so the carrots will really look like lox.
Then place them in a baking dish.
Mix all the oter ingrediens in a blender to a kind of bouljong, pour it over the carrots, cover with aluminum foil and cook in the oven at 400F/200C för 10-20 min and then at 200F/100C for 45-60 min.
The carrots are supposed to be soft when they are done, not as chrunchy as the where before.
When done, pour the bouljong in to a container and save (this will make an awesome fish soup, mor on that another day), plase the carrots in a container and chill for a bit in the fride.
 
Now to the "gravad" part. 
  • 1/2 tsk white pepper
  • 1 msk salt
  • 1 msk granulate sugar
  • And some dill, I used chopped, frozen dill
Mix pepper, salt and sugar, you proabably won't use it all but better to mix to much then to little. Now put the carrots in a new (or the same) container again, layering carrots, salt mixture and dill, layer by layer. When done store in fridge a few hours until it´s cold enough. Don't worry if the lox gets a bit to salty, you can always rinse them of under water later.
 
Serve the lox with bagles and vegan cream cheese, in a soup, or why not now this comming easter.

I'll hope you will enjoy, Bon appétit!
 
 
#1 - - Anna:

Jag gjorde den helt enligt ditt recept och det blev så jäkla bra! Helt sjukt gott! Är så imponerad och glad😀 Tänkte skriva om loxen på min blogg, visa lite bilder på hur jag gjorde och länka till dig såklart (och lovprisa ditt recept lite också) är det ok?

Svar: Men ja, absolut! Tycker jag bara är kul! Härligt å höra att du gillade det :)
Rebecca

#2 - - Jenny:

Åh vad gott det ser ut! Jag har jättesvårt att föreställa mig hur det smakar, desto större anledning att testa det nu.

Svar: Men ja! Testa testa =) Jag tycker att det smakar väldigt snarlikt till lax men lite krispigare. Lycka till!
Rebecca

#3 - - Hanna :

Lagade detta till midsommar och det var fantastiskt gott! Väntar fortfarande på fisksoppa som vi skulle spara spadet till, så supersugen! ;)

Svar: Men just ja! Haha, se där, jag har totalt glömt bort "fisksoppe-receptet", så det kan gå. Ska försöka fila på det så fort som möjligt. Om jag minns rätt så tror jag att jag bara blandade spadet med havre/sojagrädde, lite dill och ev lite vitt matlagningsvin. Tack för påminnelsen och kul att du gillade det =)
Rebecca

#4 - - rememberthiis.blogg.se:

ser gott ut :)

#5 - - Ofelia Strömberg:

Gud så gott det låter! Detta ska jag absolut göra på jul till mina vegovänner! :)

#6 - - Anonym:

Verkar skitgott! Tänkte prova detta men hittar inte hur och när man ska använda noribladet?

Svar: Du mixar det med de andra ingredienserna, det ger en lite mer "fiskig" smak till själva "buljongen" man häller över morötterna =)
Rebecca

#7 - - Linnéa - The Hungry Gosling:

Det ser verkligen gott ut! :)

#8 - - Anton:

vad gör man med norin? behövs den?

Svar: Jag tycker att norin behövs, den ger en fiskig smak. Den mixas med de andra ingredienserna.
Rebecca

#9 - - Jenny:

Mums, detta ska testas till jul.
Saknar också den gravade laxen, speciellt vid högtider osv :)

#10 - - Hanna Karlsson:

Vilket bra tips!

#11 - - Victoria:

Nice recept! Hur långt i förväg kan man göra detta recept? Jag ska iväg till midsommar och skulle vilja ta med mig detta till min släkt :P

Svar: Beklagar sent svar. Men max en vecka i kylskåp brukar jag köra på :)
Rebecca

#12 - - Linnéa :

Jag ska göra detta nu till midsommar tänkte jag! Ska man bara hacka/klippa ner noriarket och blanda i? Eller mixa i mixer? Hur gjorde du?

Svar: Jag mixade det med de andra ingredienserna med handmixer =) I (sorry för extremt sent svar, haha)
Rebecca

#13 - - Anonym:

Varför använder man nori ark


Svar: För att få en "fiskig" smak
Rebecca